Tesla Cybertruck

Velmi dlouho se nestalo, aby automobil u svého představení vyvolal tak protichůdné emoce jako Tesla Cybertruck. Na jedné straně lidé, kteří nevěřícně kroutí hlavami a přemýšlí, jestli je to celé jen velký vtip. Na straně druhé nadšení fanoušci, kterým je od prvního momentu jasné, že tahle brutalistická vize je revolucí. Čím déle se nad novým Cybertruckem zamýšlíme my, tím více rozumíme důvodům, které stáli za kontroverzním designem. Pojďme si shrnout, jak si nový “truck” značky stojí a co se od uvedení v minulém týdnu událo.

Vysoká pevnost a odolnost

Pokud by unikl digitální render ještě před představením, pravděpodobně byste ho zavrhli jako vtip a vysoce nepravděpodobnou podobu nového Cybertrucku. Po představení se dá s určitostí říct, že Cybertruck nenavazuje na klasický design, který se za posledních 100 let téměř nezměnil.

Tesla Cybertruck zboku
Tesla Cybertruck Foto: Tesla
Tesla Cybertruck zepředu
Tesla Cybertruck Foto: Tesla
záď nové Tesly Cybertruck
Foto: Tesla
Tesla Cybertruck
Nákladní prostor Cybertrucku Foto: Tesla
Interiér Tesly Cybertruck je strohý, dominuje v něm velká 17'' dotyková obrazovka
Interiér Tesly Cybertruck je strohý, dominuje v něm velká 17” dotyková obrazovka Foto: Tesla
kempování se Cybertruckem
kempování s Tesla Cybertruck Foto:Tesla

Ostré hrany a brutalistické pojetí designu ale vychází především z funkce, které se u nové Tesly snažili docílit. Vnější plášť Cybertrucku je vyroben z ultra tvrdé nerezové oceli, 30x válcované za studena, kterou nelze jednoduše ohýbat, už vůbec ne zložitě tvarovat. Pevnost materiálu byla ostatně demonstrována přímo u představení – kladivem, kterým šéf designu Franz von Holzhuasen opakovaně bouchal do dveří bez náznaku poškození.

To ještě netušil, že bušení do dveří způsobí prasklinu na obrněných sklech Cybertrucku. Sklo prasklo při následné demonstraci nerozbitnosti při střetu s ocelovou koulí a dostalo Elona i Franze do rozpačité situace. Později Elon na Twitteru k situaci uvedl: “Ano. Dopad kladiva na dveře způsobil prasklinu skla, proto se olověná koule neodrazila. Měli jsme nejdříve udělat olověnou kouli na sklo *pak* kladivem po dveřích. Příště…”.

Tesla zdůrazňuje pevnost i u samotné konstrukce, kterou nazývá exoskeletonem. Jedná se o samonosnou konstrukci, kde tělo i rám podvozku je v jednom celku. Takový plášť se vyznačuje větší strukturální pevností, menší hmotností a větším prostorem pro další komponenty jako jsou například baterie. Tohle “unibody” je dnes již běžnou automobilovou praxí, až na výjimky, mezi které patří i pickupy. Ty se často drží tradiční konstrukce těla upevněného na rámu. Taková konstrukce lépe zvládá přepravní zátěž a má skvělé vlastnosti v terénu, ve strukturální pevnosti ale zaostává. 

Špičkové parametry

Cybertruck v nejvyšší verzi s pohonem všech kol a třemi motory bude začínat na částce 70 tisíc dolarů (1.6 miliona českých korun). Z nuly na sto zrychlí za méně než 2.9 sekundy, bude disponovat dojezdem více než 800 kilometrů, tažnou kapacitu 6.3 tony a užitečným zatížením 1.5 tuny. V kabině je místo pro 6 pasažérů a disponuje adaptivním vzduchovým pružením a uzamykatelným úložným prostorem.

Verze s pohonem všech kol a dvěma motory bude začínat na částce 50 tisíc dolarů (1.2 miliona korun). Z nuly na sto přitom zrychlí za méně než 4.5 sekundy a bude mít dojezd přes 480 kilometrů na jedno nabití. Nejlevnější verze s pohonem zadních kol pak začíná na částce 40 tisíc dolarů (920 tisíc českých korun), zrychlí za 6.5 sekundy a má dojezd přes 400 kilometrů. Největším elektrickým rivalem se srovnatelnými parametry tak pravděpodobně bude Rivian R1T.

250 tisíc objednávek za pět dní od představení

I přes negativní reakce trhu na Cybertruck a posměšky některých automobilek (mezi nimi i slovenské zastoupení Škody) se Tesle podařilo již den po představení získat 187 tisíc objednávek bez jakékoliv další propagace. Dominovali verze s pohonem všech kol. Pět dní po představení Elon Musk uvedl, že společnost registruje již 250 tisíc objednávek. Nutno dodat, že se jedná o nezávazné objednávky s plně refundovatelnou částkou 100 dolarů.