“Umíme zajistit, aby střechy ožily…místo mrtvé střechy budete mít střechu živou.” Tak začíná Elon Musk konferenční hovor s investory se záměrem představit novou, v pořadí již třetí verzi speciální solární krytiny z texturovaného černého skla.

Tá se tváří jako běžný šindel, ale obsahuje solární články, které při běžném pohledu na střechu nejsou vidět. Celá střecha je pak podle orientace vůči světovým stranám vyskládana z běžných dlaždic, které solární články neobsahují a ze solárnich dlaždic, které vypadají stejně, ale generují energii.

O solárních dlaždicích Tesly bylo dlouhou dobu ticho. Elon to vysvětlil nutností soustředit se na jiný, mnohem kritičtější problém, na kterém závisela existence firmy – produkci Modelu 3. Dnes je ale výroba poměrně hladká a proto se zdroje přesunuli na rozvoj nové verze solárních “šindlů”.

Problémem předchozí verze byla nejen přemrštěná cena, ale i náročnost celé instalace. Jak dodal Elon počas konferenčního hovoru, Tesla se v podstatě jen snažila nebýt na zakázce ztrátová. Z důvodů těžké škálovatelnosti proběhlo jen minimum instalací, ale tyto zkušenosti tvořili základ při vývoji nové verze.

Tá přináší větší formát dlaždice a až o polovinu méně dílů, co by mělo zaručit vyšší spolehlivost i lepší životnost dlaždic. Proti předchozí verzi budou solární dlaždice pro zákazníky výrazně levnější (odhadem až o 40%) a taky by měli ještě líp maskovat solární články uvnitř. Instalace by neměla zabrat víc než instalace běžné krytiny a společnost proto věří, že je připravena na skutečně masové rozšíření. Během nasledujícího období bude Tesla provádět až tisíc instalací týdně a postupně počty navyšovat i s pomoci rozsáhlé sítě certifikovaných externích dodavatelů.

Třetí verze solárních dlaždic Tesly

Trh je podle odhadů obrovský. Jen v severní Americe se každý rok postaví až 4 miliony nových střech. A Tesla předpokládá, že poptávka bude daleko větší než co z kapacitních důvodů zvládne dodat.

Zařízení pro zběr a uchovávání energie jsou pro Teslu důležitým pilířem, který dnes společnosti generuje asi šestinu všech příjmů. A firma počítá, že tento segment bude nadále růst a stane se minimálně tak důležitý jako samotná výroba aut.

Vstup do tohto segmentu Tesla oznámila již v dubnu 2015 s baterií pro domácnosti i firmy: “Tesla není jen automobilkou, ale společností pro energetické inovace. Tesla Energy je kritickým krokem v misi získávat energii bezemisně.” V roce 2016 pak společnost akvírovala téměř insolventní SolarCity (ve které měl Musk podíl) za cenu 2,6 milardy dolarů a tím oficiálné vstoupila do výroby a instalace solárních panelů.