Foto: Ionity

Evropská síť nabíjecích stanic IONITY, společný podnik automobilek BMW, Daimler, Volkswagen Group, Hyundai a Kia ohlásil velkou změnu v účtovaní nabíjení. Místo současné paušální sazby 8 EUR za jedno nabití bude od 31. ledna účtovaná platba za každý kWh.

Pokud jste přišli na stanici IONITY a zbývalo vám 10% z 80 kWh baterie, zaplatili jste za plné dobití přibližně 11 centů za kWh. S novou sazbou 79 centů zaplatíte místo dosavadních 8 EUR až 57 EUR za dobití. V Česku má IONITY zatím jen jedinú stanici u Berouna. Dosavadní paušální cena 205 korun bude nahrazena cenou 21 korun za kWh.

Proč tak absurdní cena?

Mnohé současné zákazníky tato cenová politika rozčílila. Další části strategie IONITY jsou ale výhodnější sazby pro majitele automobilů od značek, které síť financují. Tyto tzv. poskytovatelé služeb mobility (MSP), budou mít finančně atraktivnější zákaznické balíčky pro řidiče, kteří nabíjecí síť pravidelně využívají (Audi e-tron Charging Service, Me Charge od Mercedesu, ChargeNow od BMW, WeCharge od Volkswagenu a podobně).

Pokud budete chtít využít lepší sazby za kWh, budete se muset do budoucna pravděpodobně smířit s měsíčním poplatkem a také roční fixací. U větší kapacity baterie se vám ale “zaplatí” měsíční předplatné již prvním nabitím.

Například Mercedes Me Charge nabídne k modelu EQC na rok balík IONITY se sazbou 29 centů za jeden kWh bez nutnosti platit další poplatky. Co se stane po prvním roku ale blíže nespecifikuje. Cena u Audi by měla být 33 centů za kWh a první rok bez dalších poplatků. Pak se měsíční předplatné zvýší na 17.95 EUR měsíčně. Tarifů pravděpodobně bude více a uvidíme, jaké možnosti jednotlivé automobilky nabídnou.

S největší pravděpodobností bude nabíjení cenově konkurovat Superchargeru od Tesly, která má momentálně v Evropě síť s více než 470 nabíjecími stanicemi. Za nabíjení u Tesla Supercharger v Německu dnes zaplatíte 33 centů za kWh.

Co je Ionity?

IONITY vznikla v roce 2017 jako společný podnik společností BMW, Daimler, Volkswagen Group, ke kterým se v září 2019 připojila i skupina Hyundai/Kia. Cílem automobilek je vybudovat síť nabíjecích stanic pro pohodlné nabíjení elektrických vozidel podél hlavních dálnic v Evropě. První nabíjecí stanice byla otevřena v květnu 2019 v Norsku.

Výstavba stanic se soustředuje především na západní Evropu a Skandinávii, největší zastoupení má v Německu. Celkem bylo otevřeno 210 stanic a dalších 52 se buduje. Do koce roku 2020 by měla být hotová základní síť se 400 nabíjecími stanicemi. Každá z nich bude schopná dobíjet s kapacitou až 350 kW.