Automobilky ve velkém elektrifikují svoje SUV modely. Ať už se jedná o Volkswagen, BMW, Audi nebo Toyotu, téměř všechny dobře prodávané značky v Česku již mají v nabídce a nebo plánují uvedení modelů s plug-in hybrid technologií.

Podívali jsme se proto na český trh a vytvořili přehledný seznam plug-in hybridních SUV a crossoverů – segment, který se těší velké oblibě zákazníků a každým rokem dál roste.

Co je plug-in hybrid

Plug-in hybrid (často nazývaný zkratkou PHEV) staví na hybridní technologií se samonabíjením, ale kombinuje jí s větší baterií, kterou lze, stejně jako elektromobil, nabíjet pomocí domácí zástrčky nebo tzv. wallboxu.

Plug-in hybrid má zpravidla vyšší výkon než standardní hybrid, protože kombinuje sílu z elektromotoru i konvenčního spalovacího/vznětového motoru. Nejnovější modely zvládnou dojezd i 50 kilometrů bez kapky benzínu nebo nafty. To znamená, že se skvěle hodí pro každodenní dojíždění za práci ve městě i pro delší cesty bez obav z dojezdu nebo nutnosti plánovat jízdu s ohledem na síť nabíjecích stanic.

Většina modelů zvládá jezdit na čistě elektrický pohon do rychlosti 135 km/h, takže se nemusíte obávat, jestli je využijete i na krátké dálniční přesuny.

Ekonomika provozu je značně ovlivněná vašimi potřebami. Před koupi je proto důležité zvážit, jak autem budete jezdit. Současné plug-in hybridy, zejména s menší kapacitou baterie, většinou nepodporují rychlonabíjení – nepočítejte proto s dobitím třeba u čerpacích staníc během desítek minut. Čas do úplného nabití se pohybuje v hodinách. Plug-in hybrid je ideální, pokud ve vaší cílové destinaci můžete nabíjet (nejčastěji doma nebo třeba v práci).

Klíčové vlastnosti plug-in hybridních automobilů

  • Všechny modely mají nabíjatelnou baterii a umožňují pohon čistě na elektřinu.
  • je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km, můžete zažádat o registrační značku ze série EL, která přináší benefity – třeba při parkování v Praze nebo od 1.1.2020 také osvobození od dálničních poplatků
  • baterie jsou umístněny nejčastěji pod zavazadlovým prostorem a mohou omezovat velikost zavazadlového prostoru
  • můžete je nabíjet z domácí zásuvky nebo tzv. “wallboxu” a plné nabití pak trvá v rozmezí 2 až 10 hodín v závislosti na výkonu.
  • současné plug-in hybridy, zejména ty s menší kapacitu, většinou nepodporují rychlonabíjení

Seznam automobilek (postupně aktualizujeme)

Audi

Značka v segmentu SUV nabízí dva modely a tři varianty s plug-in hybridem – Audi Q5 55 TFSI e quattro, Audi Q7 55 TFSI e quattro a silnější Audi Q7 60 TFSI e quattro.

Audi Q5

Audi Q5 55 TFSI e quattro. Foto: Audi
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
40 km (WLTP)2.1 – 2.4 l/100 km53 – 46 g/km

Audi Q5 55 TFSI e quattro s elektrickým dojezdem 40 kilometrů (dle metodiky WLTP) a maximální rychlostí na elektrický pohon do 135 km/h. Výkon 367 koní umožňuje akcelerovat na 100 km/h za 5,3 sekundy.

Baterie jsou umístněné pod zavazadlovým prostorem, který si zachovává velmi slušných 510 litrů. Prázdnou baterii lze pohodlně dobíjet přes noc z běžné domácí zásuvky zhruba za sedm hodin. Integrovaná nabíječka nabíjí lithium-iontovou baterii s maximálním výkonem 7,4 kW.

Na trh byla tato plug-in hybridní verze Audi Q5 uvedena ve třetím kvartálu 2019. Základní cena na českém trhu je 1 599 900 Kč.

Audi Q7

Audi Q7 55 TFSI e quattro. Foto: Audi
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
43 km (WLTP)2.8 – 3.0 l/100 km64 – 69 g/km

Audi Q7 55 TFSI e quattro i silnější verze Q7 60 TFSI e quattro poskytujou shodný elektrický dojezd 43 kilometrů. Nejvyšší rychlost s pohonem výhradně na elektromotor je 135 km/h, se spalovacím motorem je maximální rychlost u obou verzí 240 km/h.

Verze 55 TFSI e zvládně zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy a disponuje nejvyšším výkonem 381 koní. Verze 60 TFSI e zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy a disponuje výkonem 456 koní.

Prodej obou verzí Audi Q7 60 TFSI e quattro a Audi Q7 55 TFSI e quattro bude v České republice zahájen na počátku roku 2020, kdy budou oznámeny také české ceny.

BMW

Značka v segmentu SUV nabízí čtyři modely s plug-in hybridem – BMW X1 xDrive25e, BMW X2 xDrive25e, BMW X3 xDrive30e a BMW X5 xDrive45e.

BMW X1

BMW X1 xDrive25e. Foto: BMW
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
50 km (WLTP)1.8 l/10040 g/km

BMW X1 xDrive25e disponuje elektrickým dojezdem do 50 kilometrů. Nejvyšší rychlost s pohonem výhradně na elektromotor je 135 km/h, se spalovacím motorem 195 km/h. Nejmenší plug-in hybridní SUV značky zrychlí z klidu na 100 km/h za 7 sekund a poskytuje celkový výkon 220 koní.

Objem zavazadlového prostoru je 450 litrů. Se standardním rozdělením 40:20:40 umožňujě složit opěradla a zvýšit kapacitu na 1 470 litrů. Baterii lze nabíjet v běžných domácích zásuvkách pomocí nabíjecího kabelu ve standardním vybavení za přibližně pět hodin. České ceny zatím nejsou známe.

BMW X2

BMW xDrive25e. Foto: BMW
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
57 km (WLTP)1.9 – 2.1 l/10043 – 47 g/km

BMW X2 xDrive25e disponuje elektrickým dojezdem 50 kilometrů. Nejvyšší rychlost s pohonem výhradně na elektromotor je 135 km/h, se spalovacím motorem 195 km/h.

Pod kapotou je umístěn přeplňovaný benzínový třívalec, který pohání přední kola a elektromotor na zadní nápravě. Crossover poskytuje systémový výkon 217 koní a z nuly na 100 km/h zrychlí za 6.8 sekundy.

Základní cena BMW X2 xDrive25e bude brzy oznámena.

BMW X3

BMW X3 xDrive30e. Foto: BMW
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
41 – 46 km (WLTP)2.2 – 2.8 l/100 km49 – 54 g/km

BMW X3 xDrive30e disponuje elektrickým dojezdem 46 kilometrů. Nejvyšší rychlost s pohonem výhradně na elektromotor je 135 km/h, Jeho maximální rychlost se spalovacím motorem je 210 km/h.

Se 450 litry je objem zavazadlového prostoru BMW X3 xDrive30e srovnatelný s konvenčně poháněnými modely. Sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 20:40:20 lze zavazadlový prostor zvětšit na 1500 litrů.

Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet z běžných domácích zásuvek prostřednictvím standardně dodávaného nabíjecího kabelu. Tímto způsobem je možné baterii plně nabít za méně než šest hodin. Použitím wallboxu lze stejný proces nabíjení dokončit přibližně za tři a půl hodiny.

BMW X3 xDrive30e zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy. Čtyřválcový zážehový motor a elektromotor plug-in hybridní X3 společně generují maximální celkový výkon 215 kW/292 k.

Nové BMW X3 xDrive30e se bude vyrábět od prosince 2019 v americkém závodě BMW ve Spartanburgu. Celosvětové prodeje odstartují na jaře roku 2020. České ceny zatím nejsou známe.

Tento rok by měla dorazit i čistě elektrická verze BMW iX3.

BMW X5

BMW X5 xDrive45e. Foto: BMW
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
67 – 87 km (WLTP)1.2 – 1.9 l/100 km27 – 44 g/km

BMW X5 xDrive45e disponuje elektrickým dojezdem 67 až 87 kilometrů. Druhá generace BMW X5 s elektrickým pohonem kombinovaným se šestiválcovým zážehovým šestiválcem dosahuje celkový systémový výkon 394 koní. Nejvyšší rychlost s pohonem výhradně na elektromotor je 135 km/h, maximální rychlost se spalovacím motorem je 235 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h je 5,6 sekundy.

Objem zavazadlového prostoru 500 litrů v BMW X5 xDrive45e je o 150 litrů nižší ve srovnání s verzí bez baterií. Se sklopenými zadními opěradly je k dispozici objem 1 720 litrů. Hybrid v základní verzi pořídíte za částku 1.999.400 Kč.

Mercedes

Mercedes vyvíjí plug-in hybridy pod značkou EQ Power a asi jako jediná značka kombinuje u některých modelů plug-in hybridní technologii se vznětovými motory.

Značka v segmentu SUV nabízí dva modely s plug-in hybridem – Mercedes GLC 300e a Mercedes GLE 350de. Dočkat bysme se mohli i coupé verzí těchto modelů.

Mercedes GLC

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC. Foto: Daimler
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
39 – 43 km (WLTP)2.2 – 2.5 l/100 km51 – 57 g/km

Aktualizovaný model GLC 300e dostal větší baterii než jeho předchůdce, výkonnější elektromotor i novou 9-stupňovou převodovku. Velkou výhodou je pak také nový MBUX infotainment, který patří na špici toho, co dnes můžete v automobilu dostat.

Mercedes-Benz GLC 300e kombinuje dvoulitrový benzínový čtyřválec s elektromotorem o výkonu 121 koní a podává celkový systémový výkon 315 koní. Z klidu na 100 km/h vystřelí za 5.6 sekundy.

Nabíjecí kapacita se zvýšila na 7.4 kW, takže dobití z wallboxu z 10% na 80% potrvá 2,25 hodiny a z domácí nabíječky dobití do 100% potrvá 7,75 hodiny.

Zavazadlový prostor nového Mercedesu GLC 300e je 395 litrů, tedy o celkem výrazných 155 méně než konvenční GLC bez baterií.

Mercedes GLE

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC. Foto: Daimler
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
90 – 99 km (WLTP)1.1 l/100 km29 g/km

Model GLE 350 de dostal velkou baterii s kapacitou 31,2 kWh s podporou rychlonabíjení se stejnosměrným proudem (DC). Na nabíjecích stanicích, které podporují stejnosměrné nabíjení je pak možné dobít baterii na 80% za přibližně 20 minut. Zavazadlový prostor nového Mercedesu GLE 350 de je kvůli bateriím menší, má objem 490 litrů.

Narozdíl od modelu GLC, větší Mercedes-Bez GLE 350 de kombinuje elektromotor se vznětovým čtyřválcem s celkovým výkonem 320 koní. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 6.8 sekundy a dosáhne maximální rychlost 210 km/h. S hodnotami Cd 0,29 má nové GLE nejnižší součinitel odporu ze všech SUV na trhu, což přispívá ekonomice provozu. GLE dosahuje emise CO2 jen 29 gramů, takže můžete zažádat o registrační značku ze série EL.

Volvo

Volvo XC40

Volvo XC40 T5 Twin Engine. Foto: Volvo
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
54 km1.7 – 2 l/100 km (WLTP)38 – 43 g/km

Volvo XC40 T5 Twin Engine disponuje tříválcovým benzínovým motorem a elektromotorem o celkovém výkonu 262 koní. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 7.3 sekundy.

Vůz je vybaven také funkcí regenerativního brzdění prodlužující jeho dojezd, abyste bez problémů dojeli domů nebo k nabíjecí stanici. Plně nabitý akumulátor zajistí dojezd 54 kilometrů a dostatačuje pro běžné každodenní dojíždění.

Nabíjení pomocí kabelu s rychlým nabíjením nabije baterii Volva XC40 za 2,5 hodiny. Plné nabití pomocí tříkolíkového kabelu trvá 3,5 až 6 hodin.

Po prvních 12 měsících cestování v novém plug-in hybridním voze vám Volvo na základě ceny elektřiny ve výši 4,34 Kč/kWh proplatí kWh elektřiny spotřebované pro nabíjení Vašeho vozu. Nabídka platí do 15.10.2020.

Volvo XC60

Volvo XC60 T8 Twin Engine. Foto: Volvo
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
47 – 54 km (WLTP)1.8 – 2.3 l/100 km42 – 52 g/km

Volvo XC60 T8 Twin Engine má elektrická dojezd 54 kilometrů. Plug-in hybrid je poháněn benzinovým řadovým čtyřválcem s elektromotorem vzadu a s celkovým výkonem 303 koní. Z klidu na 100 km/h akceleruje za 5,5 sekundy.

Zavazadlový prostor má objem 468 litrů. České ceny začínají od 1 874 600 Kč.

Po prvních 12 měsících cestování v novém plug-in hybridním voze vám Volvo na základě ceny elektřiny ve výši 4,34 Kč/kWh proplatí kWh elektřiny spotřebované pro nabíjení Vašeho vozu. Nabídka platí do 15.10.2020.

Volvo XC90

Volvo XC90 T8 Twin Engine. Foto: Volvo
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
40 – 47 km2.1 l/100 km52 – 55 g/km

Volvo XC90 T8 Twin Engine využívá výkonný plug-in hybridní agregát s benzinovým řadovým čtyrválcem a disponuje celkovým výkonem 410 koní. Z klidu na 100 km/h akceleruje za 5,8 sekundy.

Po prvních 12 měsících cestování v novém plug-in hybridním voze vám Volvo na základě ceny elektřiny ve výši 4,34 Kč/kWh proplatí kWh elektřiny spotřebované pro nabíjení Vašeho vozu. Nabídka platí do 15.10.2020.

Toyota

Toyota přináší technologii plug-in hybrid do jediného modelu – Toyoty RAV4 Plug-in hybrid představené na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2019.

Toyota RAV4 Plug-in hybrid

Toyota RAV4 Plug-in hybrid. Foto: Toyota
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
60 kmnespecifikováno30 g/km

Toyota RAV4 Plug-in hybrid je první RAV4 s touto technologií. Disponuje elektrickým dojezdem 60 kilometrů a maximální rychlostí na elektrický pohon 135 km/h.

Výkon 306 koní umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 6.8 sekundy. Toyota RAV4 Plug-in hybrid bude na trh uvedena pravděpodobne v druhé polovici 2020.

Kia

Nová plug-in hybridní Kia Niro PHEV debutovala v březnu 2019 na ženevskom autosalonu. Malý crossover Kia XCeed PHEV byla představena v září 2019.

Kia XCeed PHEV

Kia XCeed Plug-in hybrid. Foto: Kia
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
59 kmnespecifikovánonespecifikováno

Popis připravujeme.

Kia Niro PHEV

Kia Niro PHEV. Foto: KIA
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
49 km (WLTP)1.2 l/100 km31.3 g/km

Popis připravujeme.

Renault

Renault Captur E-TECH Plug-in

Renault Captur E-Tech. Foto: Renault

Popis a parametry připravujeme.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV. Foto: Mitsubishi
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
50 km1.8 l/100 km40 g/km

Mitsubishi Outlander PHEV zvládne elektrický dojezd 50 kilometrů a to do rychlosti 135 km/h. Je jedním z prvních plug-in hybridů, který podporuje rychlonabíjení (stejnosměrné nabíjení), na 80% kapacity baterie se tak dostanete za 25 minut. Běžné domácí nabíjení zvládne Outlander PHEV za 5.5 hodiny.

Outlander PHEV má výkon 224 koní a z klidu na 100 km/h zrychlí za 10.5 sekundy. Maximální rychlost je omezená na 170 km/h.

Outlander se může pochlubit titulem celosvětově nejprodávanějšího plug-in hybridního SUV v roce 2017. České ceny začínají od 959 900 Kč.

Porsche

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Foto: Porsche
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
40 km3.7-3.9 l/100 km85-90 g/km

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé. Foto: Porsche
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
40 km3.7-3.9 l/100 km85-90 g/km

Seat

Seat Tarraco FR PHEV

Seat Tarraco FR PHEV. Foto: Seat
Elektrický dojezdSpotřebaCO2
50 kmnespecifikováno50 g/km

Článek aktualizujeme.